شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست
سرخط خبرها

واکنش روسیه به احتمال پیوستن فنلاند به ناتو

  • کد خبر: ۲۰۲۶۷۸
  • ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
واکنش روسیه به احتمال پیوستن فنلاند به ناتو
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت، فنلاند از پیوستن به ناتو سودی نخواهد برد و در صورت تشدید تنش نظامی، با خطر تبدیل شدن به اولین کشوری روبروست که متضرر خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، میخائیل اولیانوف در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: من نمی‌دانم فنلاند چگونه قرار است از الحاق به ناتو سود ببرد. آن‌ها آرام و مسالمت‌آمیز زندگی می‌کردند و به طور غیرمنتظره‌ای میان روسیه و ناتو قرار گرفتند...، اما آن‌ها همسایگان ما هستند و خدای ناکرده اگر اوضاع تشدید شود، ابتدا خود فنلاند است که آسیب خواهد دید. البته من واقعا نمی‌خواهم اینطور باشد.

اولیانوف همچنین خاطرنشان کرد که توافقنامه همکاری دفاعی که به‌تازگی از سوی هلسینکی و واشنگتن امضا شد، یک «چالش جدی» برای مسکو است. این قرارداد به سربازان آمریکایی امکان دسترسی به ۱۵ منطقه و تأسیسات نظامی فنلاند را می‌دهد؛ اقدامی که با هدف ذخیره تجهیزات نظامی و تسلیحات صورت می‌پذیرد.

پیشتر هم سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود که امضای سند همکاری آمریکا با فنلاند و سوئد، بدین معناست که کنترل شمال اروپا به واشنگتن واگذار می‌شود. ماریا زاخارووا گفت که با امضای این توافق، کنترل این منطقه به واشنگتن می‌رسد. او گفت: کشور‌های ناتو به طور فعال در حال توسعه نظامی در قلمرو فنلاند و سوئد هستند، در حالی که سوئد حتی هنوز عضو این ائتلاف نشده است.

وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد که مسکو سفیر فنلاند را برای اعلام مراتب اعتراض خود درباره توافق جدید دفاعی میان هلسینکی و آمریکا احضار کرد.

از سوی دیگر رئیس گروه تولیدی دفاعی «روس‌تک» چهارشنبه گفت، مسکو به‌زودی جدیدترین هویتزر‌های خود را در منطقه شمالی ارتش در مرز با فنلاند و نروژ مستقر خواهد کرد. سرگئی چمزوف، رئیس روس‌تک گفت، آزمایش واحد‌های توپخانه‌ای خودکششی جدید موسوم به «Coalition-SV» تکمیل و تولید انبوه آن هم آغاز شده است.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که به تایید تمامی اعضای آن بستگی دارد. ترکیه، اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که آنکارا مسئله خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از آمریکا را به عضویت سوئد در ناتو گره زده است؛ بدین ترتیب که ترکیه می‌گوید در صورتی با عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی موافقت می‌کند که کنگره ایالات متحده مجوز فروش جنگنده به ترکیه را تصویب کند. در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ درخواست فنلاند به تایید تمام اعضای این اتحاد نظامی رسید؛ اما سوئد هنوز منتظر موافقت مجارستان و ترکیه است.

چین و استارت جدید

همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به اسپوتنیک گفت که روسیه به دنبال مشارکت چین در معاهده جایگزین «استارت جدید» نیست، اما اگر پکن تصمیم به پیوستن بگیرد، مخالفتی نخواهد داشت.

اولیانوف در این مصاحبه گفت: اگر چین تصمیم بگیرد که می‌خواهد به «پنج هسته‌ای» بپیوندد و در قالب «پنج هسته‌ای» [همراه با روسیه، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس]کار کند، احتمالا مخالفت نخواهیم کرد. اما ما، همانند کاری که ایالات متحده می‌کند، قرار نیست پکن را مجبور به انجام کاری کنیم.

این دیپلمات روس گفت، با این حال فرانسه و انگلیس باید بخشی از هر معاهده جانشین استارت جدید باشند؛ چون دیگر نمی‌توان زرادخانه‌های هسته‌ای آن‌ها را نادیده گرفت. اولیانوف تاکید کرد: این توافق آتی [جانشین استارت جدید]باید شامل فرانسه و انگلیس باشد. فرانسه و انگلیس متحدان نظامی آمریکا در بلوک ناتو هستند و البته ما نمی‌توانیم پتانسیل [هسته‌ای]آن‌ها را نادیده بگیریم.

اولیانوف در ادامه خاطرنشان کرد که هیچ پیش‌نیازی برای از سرگیری مذاکرات در مورد معاهده جانشین استارت جدید بدون انجام اقدامات اولیه واشنگتن برای عادی‌سازی روابط با مسکو وجود ندارد.

این دیپلمات روس تاکید کرد: هیچ پیش‌نیازی وجود ندارد. برعکس، کل سیاست آمریکا [در قبال روسیه]با هدف تشدید روابط ماست و در این شرایط، بحث درباره چگونگی بازرسی آمریکایی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ما کاملا غیر واقعی است. اول، آن‌ها باید روابط را عادی کنند و سپس ببینیم چه خواهد شد. احتمالا هیچکس نمی‌داند که توافق جدید چگونه خواهد بود.

استارت جدید، که سرواژه «معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید» است، در سال ۲۰۱۱ لازم‌الاجرا شد. ۱۰ سال بعد، دو کشور برای تمدید آن تا فوریه ۲۰۲۶ مذاکره کردند. با این حال روسیه در فوریه سال جاری میلادی مشارکت خود در این توافق را به حالت تعلیق درآورد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که ایالات متحده از روسیه خواسته بدون قید و شرط به تعهدات خود در این معاهده عمل کند و در عین حال در مورد تعهدات خود خودسرانه عمل می‌کند. او همچنین گفت که هرگونه بازگشت روسیه به مذاکرات مستلزم شفاف‌سازی در مورد چگونگی در نظر گرفتن پتانسیل حمله هسته‌ای ترکیبی ناتو است، زیرا معاهده فعلی زرادخانه‌های هسته‌ای فرانسه و انگلیس را پوشش نمی‌دهد.

در ژوئن، ایالات متحده «اقدامات متقابل» خود را در پاسخ به تعلیق معاهده از جانب روسیه اعلام کرد. هر دو طرف می‌گویند که همچنان از محدودیت‌های عددی استارت جدید پیروی می‌کنند.

سلاح به جای دیپلماسی

سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین به اسپوتنیک گفت، انتخابی که غرب‌جمعی به نفع ارسال سلاح و مهمات به اوکراین، بدون تلاش برای حل دیپلماتیک این مناقشه انجام داد، نتیجه نخواهد داد.

اولیانوف در پاسخ به اینکه آیا کشور‌های دیگری آماده پیوستن به مجارستان و اسلواکی برای عدم ارسال سلاح به اوکراین هستند، گفت: به‌طور کلی، به‌طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که سیاست کنونی [غرب]که از یک سو بر انکار دیپلماسی و از سوی دیگر بر تدارکات انبوه تسلیحات استوار است، کارساز نیست. حداقل برخی کشور‌ها ناگزیر نتیجه‌گیری مناسب را خواهند کرد.

گره ناتو – روسیه

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین به اسپوتنیک گفت تلاش ناتو برای پیوند دادن تقویت قوای نظامی خود به خروج روسیه از معاهده نیرو‌های مسلح متعارف در اروپا موسوم به سی‌اف‌ای (CFE) قانع‌کننده نبوده، چون مسکو مشارکت خود در این معاهده را در سال ۲۰۰۷ به حالت تعلیق درآورد.

اولیانوف گفت: بله در واقع، ما اخیرا به‌طور رسمی از معاهده سی‌اف‌ای خارج شدیم، اما به‌طور کلی مشارکت در آن را متوقف کرده بودیم و عملا مشارکت ما در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۷ به حالت تعلیق درآمد. از نظر عملی، هیچ اتفاق جدیدی از منظر امنیتی رخ نداده است. مرتبط دانستن خروج روسیه از معاهده سی‌اف‌ای و نیاز به ایجاد نیرو‌های ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه، بسیار غیر قابل قبول است.

دیپلمات ارشد روسیه همچنین اظهار داشت که در حال حاضر همه چیز نشان می‌دهد که حضور نظامی ناتو و ایالات متحده در نزدیکی مرز‌های روسیه به مرور زمان افزایش خواهد یافت.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->